Valokuvilla tienaaminen – 10 tapaa ansaita kuvapankeilla

valokuvilla tienaaminen

Oletko koskaan ajatellut ryhtyväsi tienaamaan lisätuloja valokuvilla? Nettiin työstetään jatkuvasti uusia sivustoja, blogeja ja e-kirjoja, joita varten tarvitaan myös kuvia enenevissä määrin.

Mikäli osaat tai aiot opetella ottamaan näyttäviä kuvia, sinun kannattaa tutustua kuvapankkeihin. Tällaiset “Stock Photo” -sivustot tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden asettaa ottamiaan valokuvia kuvapankin palvelimelle muiden ladattaviksi. Ja joka kerta, kun joku lataa netistä sinun ottamasi kuvan, oma kassakoneesi kilahtaa.

Pienistä puroista suuri joki

Kuvapankeissa kyse on yleensä rojalti- eli lisenssivapaasta materiaalista, mikä tarkoittaa, että ostaja voi käyttää kuvaa omiin tarpeisiinsa rajattomasti kertamaksua vastaan. Stock-kuvia hyödynnetäänkin runsaasti esimerkiksi nettisivuilla, mainoksissa, lehdissä ja postikorteissa. Tällöin pienten julkaisijoiden ei tarvitse palkata kalliita ammattivalokuvaajia ja amatöörikuvaajatkin saavat kuvistaan palkkiota.

Lisenssivapaa materiaali tarkoittaa toisaalta sitäkin, että ostaja ei saa yksinoikeuksia sinun ottamaasi kuvaan. Näin voit asettaa samat kuvat myyntiin useaankin eri kuvapankkiin yhtä aikaa. Juuri tästä syystä rojaltivapaat kuvat ovat usein edullisia, hinnaltaan yleensä enimmillään muutaman euron luokkaa. Kuvaaja tienaa monesti 20 sentistä pariin euroon per myyty kuva. Koska parhaat kuvat voidaan kuitenkin myydä satoja, kenties tuhansia kertoja, kertyy pienestäkin hinnasta lopulta sievoinen summa.

Kun ryhdyt selaamaan kuvapankkien valikoimia, huomaat nopeasti, että valikoimaa riittää vaikka millä mitalla. Fotoja on tarjolla tuhatmäärin eri aihealueista, ja äkkiseltään voisi jopa ajatella, että kaikki mahdollinen on jo kuvattu. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan uusia kuvia tarvitaan jatkuvasti lisää. Tässä kuva-aiheiden Top-10:

1. Yrityskuvat

Elinkeinoelämä kaipaa käyttöönsä kuvituskuvia esimerkiksi esitteisiin. Suomessa problematiikka on vieläpä omanlaisensa. Viestintätoimistossa aiemmin työskenneltyäni tiedän, että kuvapankkeja hyödyntävät yritykset (ja media) tuskailevat jatkuvasti sen ongelman kanssa, että tarjolla on kyllä sopivia otoksia brosyyreihin ja katalogeihin, mutta henkilöt kuvissa eivät näytä riittävän suomalaisilta. Yritysten on siis palkattava (kallis) ammattilainen ottamaan uudet kuvat. Tässä voisi piillä siis markkinarako jollekin täkäläiselle semipro-kuvaajalle hyödyntää kuvapankin jakelumahdollisuuksia.

Yrityskuvat esittävät yleensä käytännössä ihmisiä työssään, puhumassa puhelimeen tai headsettiin, tai istumassa kokouksissa. Business-kuvitus voi käsittää myös esimerkiksi seteleitä, yritysrakennuksia tai toimistotarvikkeita.

2. Ihmisten kuvat

Näitä kuvia tarvitaan eniten! Elämänmakuiset tositilanteet ihmisistä luonnollisessa ympäristössään myyvät erityisen hyvin. Osa asiakkaista arvostaa kliinisiä, lavastettuja studiokuvia, joissa ihmiset erottuvat valkeaa taustaa vasten. Autenttisten “tosielämän” kuvien suosio kuitenkin kasvaa jatkuvasti.

Kuvien menekkiä ja monikäyttöisyyttä lisää, mikäli ihmiset niissä näyttävät hyvältä ja hymyilevät. Myös esimerksi deitti- tai matka-aiheiset parikuvat tekevät kauppansa. Kannattaa muistaa, että kuvissa esiintyvien henkilöiden on oltava kuvien kaupallistamisesta tietoisia ja suostuttava niiden levitykseen netissä.

3. Urheilu- ja toimintakuvat

Kuvia tarvitaan mm. laskettelusta, jalkapallosta, lumilautailusta, rullalautailusta, juoksusta, kuntosalilta, venyttelystä, verryttelystä, joogasta, jumpasta ja Pilateksesta.

4. Matkakuvat

Kuvia, jotka ilmentävät matkustelua, lomailua, vapaa-aikaa ja ylellisyyttä, kaivataan jatkuvasti lisää.

5. Ruokakuvat

Tyylikkäästi tehdyt ja houkuttelevat ruoka-annokset myyvät hyvin.

6. Juhlapyhien teemakuvat

Suomalaisista juhlapyhistä joulun kuvateema on suosittu, mutta amerikkalaisista myös Halloween, Hanukkah, Kiitospäivä ja Ystävänpäivä näkyvät selvänä piikkinä kuvapankkien myyntitilastoissa. Myös syntymäpäivät, häät ja muut juhlat ovat tärkeitä kuva-aiheita

7. Varttuneiden henkilöiden kuvat

Monet yritykset yrittävät markkinoida tuotteitaan vanhuksille ja eläkeläisille. Yli viisikymppisten kuvia kysytään yhä enemmän.

8. Teknologiakuvat

Kaikki sähköiseen kaupankäyntiin liittyvä kuva-aineisto myy. Kysyntää riittää esimerkiksi niinkin jopa näppäimistöjen ja näyttöpäätteiden kuville.

9. Terveydenhuollon aihekuvat

Autenttiset kuvat lääkäreistä, sairaanhoitajista, potilaista, sairaaloista, lääkkeistä jne. tekevät kauppansa.

10. Hyvinvointi-, kauneus- ja kylpyläaiheiset kuvat

Kylpylöistä, kauneustuotteista ja muista ihmisen hyvinvointiin liittyvistä asioista tarvitaan lisää kuvia.
Toista ääripäätä edustavat maisemakuvat, joita on eri kuvapankeissa yli tarpeen. Sen vuoksi loistavatkin kuvat hukkuvat monien muiden upeiden otosten joukkoon. Mutta mikäli erikoistut aihealueisiin, joissa kysyntää on enemmän, saatat hyvinkin saada kosolti lisäansioita tai itsellesi jopa kokonaan uuden ammatin!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *